A leendő elsősök szülei számos szempontot mérlegelnek, amikor gyermeküknek iskolát választanak. Ehhez nyújt segítséget ez a kérdés- és válaszgyűjtemény. További kérdéseiket feltehetik a szakal.ferenc@kecskemet.piarista.hu címen. A beérkezett kérdések alapján a gyakori kérdések körét is bővítjük.
- Mi az iskola által meghirdetett pedagógiai megújulás lényege?
A pedagógiánk megújítása által a tanítási-tanulási folyamatok a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodva rugalmasabb formában és időkeretben valósulnak meg. A diákok motivációjára építünk. Az egyéni képességek kibontakoztatása és a szociális készségek fejlesztése a célunk. Esetünkben mind a projektek mind a kooperatív technikák ezt hivatottak szolgálni.
Gyakorlott pedagógusaink csapatmunkában, párhuzamosan, szakértők bevonásával fejlesztik pedagógiai gyakorlatukat. Az iskola a XXI. században nem lehet ugyanaz, mint korábban, más kompetenciák is előtérbe kerülnek. Például a digitalizáció, a diákok nagyobb bevonása a tanulási folyamat irányításába, a fejlesztő értékelés a minősítés helyett vagy mellett, az együttműködés, a nemzetközi kapcsolatok. Ugyanakkor háttérbe szorult területeken is megújulunk, mint a manuális készségek, technika oktatás, a szociális kompetenciák, művészetek, sport. A fejlesztéseket az érintettek bevonásával, konkrét formában tervezzük, valósítjuk meg.
- Milyen módszerrel tanítjuk az írást-olvasást?
Az írás-olvasást Meixner módszerrel tanítjuk. A módszer kis lépésekben halad előre és folyamatos beszédfejlesztést foglal magába. Egymástól távol eső időben tanítjuk azokat a hangokat és betűket, amelyeket hangzásuk vagy formájuk hasonlósága miatt a gyerekek összetéveszthetnének. Ezáltal az olvasástanulás könnyedebbé és stresszmentessé válik.
- Mikortól tanítunk idegen nyelvet?
Nyelvórákra, tantárgyi nyelvoktatásra a Nemzeti Alaptantervnek megfelelően 4. évfolyamtól kerül sor. Német és angol nyelvet tanítunk. Viszont már az első évfolyamon is találkoznak a gyerekek az idegen nyelvekkel: saját tanítóik és az idegen nyelveket oktató pedagógusok tartanak játékos nyelvi foglalkozásokat, melyek a későbbi nyelvtanulás előkészítését, megalapozását szolgálják - elsősorban az idegen nyelvi hangzók ismétlésen, éneklésen alapuló megismerésével, teljesítménykényszer nélkül.
- Tanítunk-e olyan tantárgyat, ami a tantervben nem szerepel (pl. Informatikát)?
Az iskola valamennyi évfolyamán a kerettantervnek megfelelő tantárgyakat oktatjuk, ezen belül használjuk ki a rendelkezésre álló lehetőségeket: az Öveges Diáklaborban már első osztálytól részt vesznek kísérletezős alkalmakon, a kódolás is bekerül kicsi kortól játékos formában a tevékenységek közé, különböző tantárgyakba integrálva. Egyházi iskolaként heti két óra hittan is szerepel a tantervünkben.
- Hogyan történik a beszoktatás?
Körülbelül hathetes óvoda-iskola átmenetet segítő alapozó időszakot iktatunk be az első osztály elején. Fontos, hogy helyismeretük legyen a gyerekeknek, hiszen ez elengedhetetlen, ahhoz hogy biztonságérzetük legyen. Mindeközben ismerkedési- és közösségépítő játékokat, foglalkozásokat tartunk. A matematika, az írás és olvasás tanításához szükséges alapkészségeket igyekszünk előhívni, megerősíteni, ezzel megalapozva a későbbi tanulást, hogy az minél könnyebben és zökkenőmentesebben menjen, hiszen az első sikerélmények határozzák meg leginkább az iskolai motivációt, lelkesedést.
- Mennyi házi feladatra számíthatnak a gyerekek?
A tanulók az életkoruknak megfelelő mennyiségű feladatot kapnak, melyet elvégeznek az iskolában. Iskolai szakkör vagy egyéb délutáni iskolai elfoglaltság ezt befolyásolhatja. Ilyen esetben kell otthon befejezniük a feladatot.
- Milyen a tantermeink berendezése, felszerelése?
Nagy belmagasságú, tágas és világos tantermeinkben barátságos, korosztályuknak megfelelő környezetben tanulhatnak a gyerekek. A termek berendezése a pedagógiai célokat, korszerű módszereket támogatja, minden termünket felszereltük digitális eszközökkel.
- Szüksége van-e a gyerekeknek saját digitális eszközökre?
Számos digitális eszközt alkalmazunk, köztük olyanokat is, amiket a gyerekek használnak. Rendelkezésükre állnak tanulói eszközök, alsó tagozaton nincs szükség saját eszköz használatára. Felsőben van rá lehetőségük, hogy saját eszközt is használjanak, de ott sem elvárás.
- Haza kell-e vinni minden nap minden felszerelést?
Első osztályban csak az olvasókönyvet szoktuk hazaadni a gyerekekkel minden nap. A többi tankönyvet, munkafüzetet csak abban az esetben kell hazavinni, ha valamilyen egyéb délutáni elfoglaltság (szakkör, sportkör) miatt maradt házi feladat.
- Van-e iskolai egyenruha, iskolaköpeny?
Hagyományos értelemben vett egyenruha nincs, ugyanakkor a piarista közösséghez tartozást a tanulók öltözéke is kifejezi. Vagy piarista címeres köpenyt, vagy a sokféle vidám színben és mintával kapható piarista pólót viselik. Az iskolai ünnepélyeken a fiúknak sötét színű nadrág, fehér ing és ünneplős cipő, a lányoknak fehér blúz, sötét színű szoknya és ünneplős cipő az előírás, valamint piarista nyakkendő, melyet az iskolában lehet megvásárolni.
- Mekkora osztálylétszámok vannak?
Osztálylétszámaink jellemzően nem magasak, az elsős osztályokat 22 fővel tervezzük indítani.
- Figyelembe vesszük-e a gyerekek osztályba sorolásánál a szülői kéréseket?
A tanulók osztályba sorolásánál sok szempontot kell figyelembe vennünk, de amikor csak lehet, eleget teszünk a szülői kéréseknek.
- Hány óráig kell reggel beérni az iskolába?
A házirend szerint 7.45-ig kell megérkezni.
- Meddig lehet reggel kísérni a gyerekeket, hova kell értük jönni?
Az első két hétben az első osztályosokat a szüleik az osztályterem ajtajáig kísérhetik, két hét elteltével az aulában köszönnek el egymástól.
- Meddig van ügyelet?
16.00-ig minden osztály a saját tanítójával van, 16.00-17:00 óráig az ügyeletes tanító felügyel a tanulókra.
- Hányszori és milyen étkezést tudunk biztosítani?
Igény szerint napi háromszori étkezést biztosítunk: tízórait, ebédet, uzsonnát.
- Honnan érkezik az ennivaló?
A Piaristák terén az iskola saját konyhája biztosítja a napi háromszori étkezést, a Czollner téri felső tagozatnak a Bakos és Társa Bt. szállítja az ételt.
- Hogyan oldható meg a speciális étkezési igényű gyerekek étkezése?
Minden speciális étkezési igényről külön egyeztetünk az orvosi leletek alapján a Bakos és Társa Bt. diétás konyhájával.
- Milyenek a fejlesztésre szorulók beilleszkedési, felzárkózási esélyei az iskolában?
Befogadó iskola vagyunk, osztályainkban együtt tanulnak különböző képességű gyerekek. Pedagógusaink biztosítják, hogy a differenciált tanulásszervezéssel és a gyógypedagógus kollégákkal való szoros együttműködésben a sajátos nevelési igényű gyerekek megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljenek. A szakértői véleményekben leírt méltányossági ajánlásokat maximálisan figyelembe veszik tanítóink, tanórákon alkalmazzák azokat.
- Milyen fejlesztő szakembereink vannak, milyen fejlesztő foglalkozásokat tartunk?
Két gyógypedagógus végez fejlesztést, ezen kívül több kollégának is van fejlesztőpedagógusi, vagy mozgásfejlesztő végzettsége.
- Milyen sportolási lehetőségeink vannak?
Jelenleg a kicsiknek szivacskézilabda, később kézilabda, ezen kívül kosárlabda, szertorna, karate és tánc.
- Milyen szakkörök működnek?
Rajzszakkör, matematika tehetséggondozás, német szakkör és szolfézs szakkör.
- Mikor és milyen formában lesz a beiratkozás?
A tanév rendjéről szóló miniszteri rendelet szerint a beiratkozásra 2024. április 18-19-én kerül sor. Az időpontról, a beiratkozás módjáról és a szükséges dokumentumokról honlapunkon és kifüggesztett hirdetményben tájékoztatjuk majd a szülőket.
- Milyen speciális feltételei vannak a beiratkozásnak?
Aki tanköteles korú és megfelel az iskolaérettség feltételeinek, az beiratkozhat a Piarista Iskolába. Mivel katolikus keresztény szellemben neveljük a gyerekeket, ennek a szellemiségnek az elfogadását kérjük a családoktól. A katolikus vallás és a keresztség ugyanakkor nem feltétele a beiratkozásnak.
További kérdéseit felteheti az általános iskolai intézményegység vezetőjének a szakal.ferenc@kecskemet.piarista.hu címen.