Május 15-én délután a Nemzeti Tehetség Programban részt vevő diákok és önkéntesek két különleges élményt kínáló helyszínre utaztak: elsőként az interaktív, érzékszervi, többnyire téri-vizuális csalódásokat próbálhatták ki az Illúziók Múzeumának rendkívül inspiratív tereiben. A különböző helyzeteket átélve különleges élményben lehetett részük: az egyes ismert vagy egészen újszerű megoldások megkérdőjelezték valóságérzékelésünket, arra késztetve a résztvevőket, hogy értelmezzék amit látnak és megértsék a jelenségek mögötti fizikai, optikai, látáspszichológia és a biológiai törvényszerűségeket.
Nagyon érdekes tapasztalatokat jelentett a tér- és helyzetérzékelés, a perspektíva észlelése, az emberi szem és az agy működésének vizsgálata és az összefüggések kreatív alkalmazása. Ezek közül a legérdekesebbek egyike közvetlenül a bejáratnál fogadott: a fordított szoba, amelyben a bútorok fejjel lefelé vagy oldalt lógtak, így a falon vagy a plafonon fotózkodhattunk, mintha a gravitáció nem működne. Majd a "feneketlen mélységbe" pillanthattunk, egy tükrökkel és világítással létrehozott illúzióba, amely a végtelen mélység látványát nyújtja. Ismert optikai illúzióba is beléphettünk, amely az Ames-szobája volt. Olyan speciális tér, amely egy bizonyos szögből nézve valóságosnak tűnik, miközben a perspektíva torzítása miatt az egyik sarokban álló személy óriássá, a másikban álló pedig látszólag törpévé válik.
Interaktív Installációkban járhattuk, a tükrökkel borított végtelen szobában és az örvénylő alagút forgó hengeréven, amelyben egy hídon keresztül kellett sétálni, elbizonytalanítva egyensúlyérzékünket. A terekben hologramokat, lehetetlen tárgyakat, háromdimenziósnak tűnő geometriai paradoxonokat, többértelmű ábrákat fedezhettünk fel, ahol az agy váltott az értelmezések között. A múzeumi térben tapasztalt játékos helyzetek valójában a valóság alaposabb megismerésére, a felszín mögött rejlő összefüggések keresésére, a mélyebb gondolkodásra, a tudományos felfedezésre és a kreatív problémamegoldásra ösztönöztek.
Ezt követően a Vígszínház esti előadásán a Jane Austen világhírű regénye alapján készült Büszkeség és balítélet című darabot tekintettük meg. A minimalista díszletezéssel megjelenített történet háttere a 19. századi Anglia társadalmi szokásaiba, értékrendjébe, a nők helyzetébe nyújtott betekintést, kiegészítve a történelem- és irodalomórákon tanultakat. Az ebbe beágyazódó magánéleti szálak, az emberi kapcsolatok komplexitása – mint a szerelem, a társadalmi osztálykülönbségek, az előítéletek, a családi elvárások, a személyes fejlődés, az empátia és az önismeret fontossága – ma is aktuálisak és a diákok könnyen azonosulhattak a fiatal főszereplők, Elizabeth és Darcy vívódásaival.
A sokrétű kulturális program a(z) NTP-TEHETSÉG-24-0085 - Nézőpontok projekt keretében valósult meg.
Köszönjük a szervező és megvalósító munkáját Zákányi Erika és Hürkecz Gyöngyi tanárnőnek, Kernya Martin tanár úrnak.