2021. 03. 11.

2021. március 8-án zajlott a németországi diáklaborok szövetségének, a Lernort Labor szervezetnek 16. éves (LeLa) konferenciája. Az eredetileg jelenlétire tervezett három napos találkozás helyett a járvány miatt most online, a meetanyway platformon zajlott az esemény.

A bevezetőben áttekintették a diáklaborok helyzetét: a bezárások miatt a laborok jelenleg üresek. Viszont sok kreativitás és rugalmasság van bennük. Sok labor kínál mobil csomagokat, kísérletek kiszállítását, videokonferencia-formátumot, virtuális labort. Egy felmérés szerint a diáklaborok 28%-a kínál online kurzusokat, további laborok adnak más online segítséget, csak 29% nem folytat online labormunkát. A digitális kínálat a laborok 92%-ában kifejezetten a járványhelyzetre való reakcióként jött létre, 8%-uk korábban is kínált ilyet. Az online kurzusok fogadtatása 60%-ban nagyon jó vagy jó.  

A második alkalommal adományozott LeLa-díjakat ezúttal online adták át, így mutatkoztak be a díjazottak, mutatták be munkájukat.

A négy kategória:

  • Az év kísérlete
  • Az év digitális laborja
  • Tanárok MTMI képzése
  • Az év diákprojektje

A nyertes projektek méltatást is kaptak.

  • A díjazott kísérletek közt volt az üvegházhatás vizsgálata pH vizsgálattal, víztisztítással kapcsolatos kísérletek és szupravezetés is.
  • A digitális laborok közt Mars-kutatás témájú robotika projekt, és online projektek voltak.
  • A tanárok képzésénél matematika és szimuláció, szakmaválasztást segítő képzések voltak.
  • A díjazott diákprojektek közt volt mobil ultrahangos távolságszenzor vizsgálat csoportosulások távolságtartására vonatkozóan, és az MRT új kontrasztanyagával kapcsolatos vizsgálat.

A nap központi témája az volt, hogy mennyire egyetemi tanulmányokra orientálódnak a diáklaborok, különös tekintettel arra, hogy sokan hagyják félbe MTMI tanulmányaikat az egyetemeken. Hogyan tudnak ennek kapcsán segítséget adni, felkészíteni a diáklaborok? Fontos a tanárok támogatása, a hatékonyabb pályaorientáció, az iskolák, diáklaborok és a felsőoktatás jobb együttműködése.

Bemutatták a Rock your life programot, ami a pályaorientációt segíti. A cél: olyan társadalom, ahol mentorálás segítségével mindenki felfedezheti a benne rejlő potenciálokat. Szociális mobilitás, egyenlő hozzáférés a képzéshez és lehetőségekhez, születési körülményektől függetlenül. 2009 óta Német, holland, svájci, spanyol partnerek kapcsolódtak be. A hálózat 8500 diákot fog össze, 11ezer egyetemista mentorált már legalább 1 éven át. Jellemzően hátrányos helyzetű diákokat mentorálnak 1-2 évvel az iskola befejezése előtt. Az egyetemisták mindenféle szakirányú mentor-kiképzést kapnak. Bevonják a vállalkozásokat, cégeket is. Betekintést kapnak a diákok a különböző szakmákba és a becsatlakozás lehetőségeiről. Eredmények: a hátrányok csökkentek, a munkaerőpiaci kilátások javultak, jegyek jelentősen javultak, a jövőre nyitottság, bizalom magában és másokban javult. Megéri: 1euró befektetés a társadalomnak 31 eurót hoz.

A pályaorientáció témájában pódiumbeszélgetés is zajlott.

Mit jelent a jó pályaorientáció? Hogyan lehet az egyéneket és hátrányos csoportokat elérni?  Türelem kell, a gyereket támogatni, hogy kipróbáljon majd elvessen dolgokat. Mentorálás szükséges. Azonos korú gyerekek is különböző szinteken vannak. Egyéni igényekre kell figyelni.

Nem csak iskola dolga. Mi okoz a gyereknek örömet, amivel szívesen foglalkozna? De minden gyorsan változik, technológia, ipar, ezért nem könnyű választani, meghatározni. Szülők is fontosak, hogy a diákok képet kapjanak arról, milyen tantárgyat hol használhatnak. A sokszínűséget kell megmutatni. Fontosak a tanórán kívüli tevékenységek.... Például a "Lola" program a lányokat célozza. Az anyákat célozza. Meggyőzni őket, hogy a lányuk baj nélkül tud teljesíteni. Olyanok segítségével, akik már pozitív tapasztalatot szereztek. Nemi egyenlőtlenségek ellen dolgoznak... Kérdés az is, melyik szakmának milyen imidzse van? Mi tart vissza tőle? A rossz kép is hátrányos lehet... A laborok predesztináltak arra, hogy részt vegyenek a pályaválasztásban: a tevékenykedtetés által, megtapasztaltatják,hogy hogyan érzik benne magukat a diákok... Kapcsolódni a helyi vállalkozások képzési központjaihoz... A pályaválasztás nem pontszerű döntés, hanem egy folyamat, később is változhat. Kik állnak mellettem a döntési folyamatban?  Kapcsolat és együttműködés. A fiataloknak maguknak végig reflektálniuk kell a folyamatra. De szükségük van a támogatásra a reflexiós folyamat során. A támogatók pedig barátságosak, támogatók legyenek.

A pódiumbeszélgetés után szekciók zajlottak. Témák voltak a diáklaborok lehetőségei a páylaorientációban, bemutattak konkrét projekteket diáklaborok például kriminalisztika, informatika terén.

A konferencia platformja is érdekes lehetősgéeket biztosított. A poszter szekció is online valósult meg például, a posztereket online meg lehetett tekinteni, letölteni, és kis szekciószobákban lehetett az alkotókkal beszélgetni, kérdezni tőlük. A szünetekben lehetőség volt ismerkedésre is, például ún. "speed dating" formájában, ahol belépve a platform véletlenszerűen találkztatott résztvevőket pár percre, hogy ismerkedjenek, kicseréljenek tapasztalatokat. Talán sikerült is egy bielefeldi laborvezetővel együttműködési lehetőséget találni, ez majd kiderül.

Mikulás Domonkos, Mikulásné Ferencz Zsuzsanna 

 

 

Submitted by mikulas.domonkos on