2023. 08. 21.

Erasmus + képzés Olaszországban

A nyári tanári továbbképzések több területen is gazdagíthatják a résztvevőket: a szakmai-módszertani fejlődés, a célnyelvi kommunikáció magasabb szintre hozása, új szakmai kapcsolatok kialakítása és a feltöltődés, egy másik kultúrában való megmerítkezés élménye is hozzátartozik a nyári Erasmus + kurzusokhoz. Az egyedül, idegen nyelven megszervezett és lebonyolított utazás is a komfortzónán túlra vezet, hogy aztán a "sikerült, megcsináltam!" érzése töltsön el hazatérve.

Júliusban Rómában vettem részt a Europass Teacher Academy egyhetes intenzív képzésén, amelynek célja Róma kulturális örökségének megismerése volt. Angol munkanyelvet használtunk, ez hasznos volt számomra, hogy a tavaly tanultakat tovább fejlesszem és gyakoroljam az angol kommunikációt. 

Az is célom volt, hogy felfrissítsem a helyismeretemet és leporoljam régi olasztudásomat, ha a jövőben újra piarista diákunk jutna a leghíresebb latinverseny olaszországi nemzetközi döntőjébe, ahogyan ez tavaly történt - akkor nemet mondtam a felkérésre, most már bátrabban vállalnám a magyar csapat Rómába kísérését. 

A képzés fókuszában az antik, a barokk és a modern Róma művészetének megismerése állt. A kurzus vezetője egy görög művészettörténész, a csoport tagjai írek, spanyolok, finnek és ketten magyarok. A képzés egy része tanteremben, egy része terepen zajlott: minden napra jutott önálló, kiscsoportos vagy a csoport egészének szervezett, vezetett városnézés, múzeumlátogatás. A délelőtt tanultakhoz kapcsolódó feladatokat délután egyénileg vagy csoportosan kellett megoldanunk és beküldenünk. Érdekes volt szembesülni azzal, mennyire mást jelenthet a kulturális örökség fogalma a különböző országokból érkező résztvevők számára. 

A továbbképzésen megismertünk eszközöket és technikákat, amelyek segítségével a diákok közeli kapcsolatba kerülhetnek saját nemzetük és Európa kulturális örökségével. Kipróbáltunk olyan applikációkat, amelyek jól használhatók csoportmunkában a művészetek, a történelem és a helyismeret oktatása során.

Szabadidőnkben a magyar kolléganővel folytattuk a városnézést, a jól ismert helyszíneken kívül látogattunk új feltárásokat, nemrégiben nyílt vagy felújított kiállítóhelyeket. Bepillanthattunk Róma lenyűgözően sokszínű, kimeríthetetlenül gazdag világába, ahol a történelmi és művészettörténeti korszakok szervesen egymásra épülnek és együtt élnek. A forróságban is rendületlenül jártuk a várost, megpihentünk a dús növényzetű parkokban, megcsodáltuk a szépséges ókeresztény bazilikák mozaikjait, a katakombákat. Egy alkalommal a Santa Maria Maggiore bazilikát látogatva váratlanul Ferenc pápa miséjén vettünk részt, ahol a Szentatya 13 kispapot szentelt pappá. A vatikáni múzeum látogatása után esti szentmisén voltam a Szent Péter bazilikában, majd együtt vacsoráztam a Trastevere városrészen magyar diákokkal. A tömegközlekedés sztrájkja és a fokozódó hőség miatt Ostia Antica kikötővárosába már nem jutottam el, ahogy a Pantheon kapuit és a San Pietro kupolájának bejáratát is többször becsukták az orrom előtt, mire odaértem - ezek a következő látogatásra maradtak. 

A latintanár hazamegy, ha Rómába utazik - régi, otthonos érzések mellett új ismeretekkel, találkozásokkal, legalább száz kilométernyi gyaloglással, közel kétezer fotóval, sok-sok szépséges élménnyel feltöltődve érkeztem vissza. Köszönet a lehetőségért az Erasmus + programnak!

Sipőcz Brigitta

Submitted by sipocz.brigitta on