A Selye János Diáklaborhálózat pályázatban beszerzésre került 6 db fluoreszcens mikroszkóp. A mikroszkóp használatához, megépítéséhez karbantartásához szükséges segítséget a Heidelbergi Európai Molekuláris Biológia Labor (EMBL) munkatársaitól kaptunk.

Az EMBL 1974-ben alakult meg azzal a céllal, hogy Európa ne maradjon le a molekuláris biológiai kutatásokban. Eddig 29 ország csatlakozott hozzá, Magyarország is közéjük tartozik.

Február 15-16-án két napos képzésre érkezett intézményünkbe Szmolenszky Ágnes, az EMBL oktatási vezetője, és Vivien Freihen, aki szintén az EMBL oktatási csapatában dolgozik. Mindketten kutatóként dolgoztak korábban, jelenleg elsősorban a kutatás segítése, tudománykommunikáció, diákok és pedagógusok képzése, segítése a területük. A szakértői látogatás a 2022-1-HU01-KA121-SCH-000061037 Erasmus plusz pályázatunk keretében valósult meg. A látogatás apropója az volt, hogy az Öveges Diáklabor a Selye János Diáklaborhálózat projekt keretében alkalmazza az EMBL által kidolgozott „Microscope in action” projektet.

A mikroszkóphoz egy kékfényű led adja a fényforrást vízszintesen, amit először egy optikai lencse párhuzamos fénysugarakká alakít. Ezt a fényt egy kékfény szűrőn át egy 45 fokban álló tükör irányítja le a tárgylemezre, ez a tükör csak a kék fényt tükrözi le, minden más hullámhosszú fényt átenged. A vizsgált tárgyról a fluoreszcens részekről a zöld (vagy vörös) fény verődik vissza, zöld (vagy vörös) fényszűrőn át érkezik a kamerába. A kép a számítógépen jelenik meg. Ez fekete-fehér, mert az jobb képet ad, de szoftveresen lehet színezni.

Az első képzési napon azon laborok tanárai vettek részt, akik szintén vásároltak fluoreszcens mikroszkópot. A délelőtt folyamán a mikroszkóp alkatrészeivel ismerkedtünk, ezen eszközök karbantartásával és tárolásával. Délután elkezdtük összeépíteni a mikroszkópot. Először az állandó egységet, mint például a talapzat és pozicionáló asztal, illetve a kocka test, amely a dikroikus tükröt tartalmazza. Ezután következett azon építési egység, amelyet a diákoknak is önmaguknak kell elvégezni, mint például a szűrők beszerelése, kamera rendszer összeállítása vagy az objektív összeszerelése. A nap végén részegységekre szedtük szét a mikroszkópot és előkészítettük a másnapi képzéshez.

A pénteki nap főként a felhasználóknak szólt, akik főképp biológia tanárok közül kerültek ki. Négy csoportban dolgozott a csapat, ügyelve arra, hogy minden csoportban legyen előző napon részt vett munkatárs is, hogy megkönnyítse a munkát. A mikroszkóp összeépítése után a mikroszkóp képalkotásával ismerkedtünk hozott metszetek segítségével, de a bátrabbak saját mintákat is készítettek. Az EMBL munkatársaitól sok hasznos tanácsot, tananyagot, videót kaptunk egy projekt létrehozásához.

Az Öveges Diáklabor ezt a projektet hamarosan hozzáférhetővé teszi más középiskolák csoportjai számára is, emellett tehetséggondozó programokon és más rendezvényeken is lehetőséget kapnak diákok, hogy ilyen korszerű eszközökkel szerezzenek ismereteket.

A két nap során arra is időt szakított a két meghívott szakember, hogy néhány piarista diákkal munkájukról, a kutatói életpályáról beszélgessenek. Emellett az Öveges Diáklaborral, a magyarországi diáklaborokkal való együttműködés lehetőségeiről, konkrét projektekről is egyeztettek a Piarista Iskola és a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete képviselőivel.

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2024-02/slider.jpg?h=e28d7700&itok=uvSBJME-