Fluoreszcens mikroszkópot építettünk
2024. 02. 20.

A Selye János Diáklaborhálózat pályázatban beszerzésre került 6 db fluoreszcens mikroszkóp. A mikroszkóp használatához, megépítéséhez karbantartásához szükséges segítséget a Heidelbergi Európai Molekuláris Biológia Labor (EMBL) munkatársaitól kaptunk.

Az EMBL 1974-ben alakult meg azzal a céllal, hogy Európa ne maradjon le a molekuláris biológiai kutatásokban. Eddig 29 ország csatlakozott hozzá, Magyarország is közéjük tartozik.

Két napos képzésre érkezett intézményünkbe Szmolenszky Ágnes, az EMBL oktatási vezetője, és Vivien Freihen, aki szintén az EMBL oktatási csapatában dolgozik. Mindketten kutatóként dolgoztak korábban, jelenleg elsősorban a kutatás segítése, tudománykommunikáció, diákok és pedagógusok képzése, segítése a területük. A szakértői látogatás a 2022-1-HU01-KA121-SCH-000061037 Erasmus plusz pályázatunk keretében valósult meg. A látogatás apropója az volt, hogy az Öveges Diáklabor a Selye János Diáklaborhálózat projekt keretében alkalmazza az EMBL által kidolgozott „Microscope in action” projektet.

A mikroszkóphoz egy kékfényű led adja a fényforrást vízszintesen, amit először egy optikai lencse párhuzamos fénysugarakká alakít. Ezt a fényt egy kékfény szűrőn át egy 45 fokban álló tükör irányítja le a tárgylemezre, ez a tükör csak a kék fényt tükrözi le, minden más hullámhosszú fényt átenged. A vizsgált tárgyról a fluoreszcens részekről a zöld (vagy vörös) fény verődik vissza, zöld (vagy vörös) fényszűrőn át érkezik a kamerába. A kép a számítógépen jelenik meg. Ez fekete-fehér, mert az jobb képet ad, de szoftveresen lehet színezni.

Az első képzési napon azon laborok tanárai vettek részt, akik szintén vásároltak fluoreszcens mikroszkópot. A délelőtt folyamán a mikroszkóp alkatrészeivel ismerkedtünk, ezen eszközök karbantartásával és tárolásával. Délután elkezdtük összeépíteni a mikroszkópot. Először az állandó egységet, mint például a talapzat és pozicionáló asztal, illetve a kocka test, amely a dikroikus tükröt tartalmazza. Ezután következett azon építési egység, amelyet a diákoknak is önmaguknak kell elvégezni, mint például a szűrők beszerelése, kamera rendszer összeállítása vagy az objektív összeszerelése. A nap végén részegységekre szedtük szét a mikroszkópot és előkészítettük a másnapi képzéshez.

A pénteki nap főként a felhasználóknak szólt, akik főképp biológia tanárok közül kerültek ki. Négy csoportban dolgozott a csapat, ügyelve arra, hogy minden csoportban legyen előző napon részt vett munkatárs is, hogy megkönnyítse a munkát. A mikroszkóp összeépítése után a mikroszkóp képalkotásával ismerkedtünk hozott metszetek segítségével, de a bátrabbak saját mintákat is készítettek. Az EMBL munkatársaitól sok hasznos tanácsot, tananyagot, videót kaptunk egy projekt létrehozásához.

Az Öveges Diáklabor ezt a projektet hamarosan hozzáférhetővé teszi más középiskolák csoportjai számára is, emellett tehetséggondozó programokon és más rendezvényeken is lehetőséget kapnak diákok, hogy ilyen korszerű eszközökkel szerezzenek ismereteket.

A két nap során arra is időt szakított a két meghívott szakember, hogy néhány piarista diákkal munkájukról, a kutatói életpályáról beszélgessenek. Emellett az Öveges Diáklaborral, a magyarországi diáklaborokkal való együttműködés lehetőségeiről, konkrét projektekről is egyeztettek a Piarista Iskola és a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete képviselőivel.

/sites/default/files/styles/tartalom_kep/public/2024-02/slider.jpg?h=e28d7700&itok=uvSBJME-
Submitted by levai.zita on